Green Care -palvelun tarinallistaminen
Teksti ja kuvat Maarit Aho
Miten tarinallistaa luonto osaksi palvelua? Mitä
tarinallistaminen edes tarkoittaa palvelujen tuottamisen yhteydessä ja miten
tarinoita voidaan hyödyntää Green Care -palvelukokemuksia kehitettäessä?
Seinäjoella
Joupin Vanhalla Tuvalla 16.4.2018 pidetyssä tarinallistamistyöpajassa kuultiin Tarinakoneen yrittäjä, tarinallistaja Anne Kalliomäen ohjeita,
miten tuottaa parempia palvelukokemuksia tarinallistamisen avulla. Kalliomäen mukaan palveluun liitettävä tarina auttaa
yrittäjää monella eri tavalla, kuten erottumaan sekä tuottamaan
henkilökohtaisempaa ja kokemusrikkaampaa palvelua. Olen samaa mieltä, onnistunut tarina palvelun
ympärillä saattaa tukea yrittäjää huomattavasi jättäen asiakkaalle
vaikuttavia ja muistijälkiä jättäviä palvelukokemuksia, jolloin asiakas haluaa palata takaisin ja kenties tuoda mukanaan myös uusia asiakkaita.
Mitä tarinallistaminen tarkoittaa?
Työpajassa
kuultiin hyviä esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat luoneet palvelujensa
ympärille tarinan esimerkiksi hahmojen kautta. Tarinan tai hahmon avulla voidaan asiakasta myös johdattaa paikasta toiseen jouhevasti. Hahmo voi olla paitsi oikea ihminen, myös täysin fiktiivinen olento. Hahmo voi
olla myös vaikkapa metsä, eläin, puu, kasvi, kelo tai kivi, jne. Vain
mielikuvitus on rajana. Hahmo tarvitsee kuitenkin ympärilleen raamit eli ydintarinan.
Tarina ei kuitenkaan aina tarvitse hahmoa. Tarina voidaan kehittää myös esimerkiksi
yrityksen oman ydinjutun, toimialueen historian tai paikan nimen ympärille.
Kalliomäki
toi työpajan aikana esille muutaman oleellisen huomion. Tarinan tarkoitus ei
ole pelkästään tuoda esille yrityksen omaa tarinaa vaan tavoitteena on myös luoda tarinaa
asiakkaan näkökulmasta, jättäen asiakkaan mielikuvitukselle tilaa.
Tarinan kertoja voi rohkeasti olla erilainen ja peilata kerrontaa asiakkaiden
taustoihin ja mielenkiinnon kohteisiin. Tiedätkö sinä, mistä tarinoista sinun asiakkaasi pitävät,
mitä he haluavat mahdollisesti oppia, tuntea, haistaa, maistaa tai missä
ympäristöissä he haluavat liikkua?
Green Caren tarinallistaminen
Kuten Green Careen myös palvelukokemuksen tarinallistamiseen
liittyy vahvasti aistit. Se mitä näemme, haistamme, maistamme,
kuulemme ja tunnemme ovat oleellinen osa tarinaa. Tarinaa voidaan värittää mm.
symbolein, äänin, vaatetuksin, ruokien ja esineiden avulla. Myös hiljaisuus voi
olla osa tarinaa. Erityisesti erityisryhmien kanssa toimiessa tulee kuitenkin
huomioida kohdeyleisön mahdolliset rajoitteet. Samalla palvelulla voikin siten
mielestäni olla erilaisia tarinoita, vaikka palvelun tapahtumapaikka onkin sama.
Green Carea ajatellen tarinan sisällä olevilla syy-seuraussuhteilla voidaan
osoittaa muun muassa luonnon hyvinvointivaikutuksia ja merkityksiä juuri
siinä palvelutilanteessa. Voidaan myös miettiä, mitä eroa on ennalta ehkäisevän
ja kuntouttavan palvelun tarinallistamisessa, ja puhutaanko
LuontoHoivan vai LuontoVoiman palveluista.
Kuva Anne Kalliomäki, Tarinakone |
Tarinallistamisen hyötyjä
Kalliomäen
mukaan tarinaa voidaan hyödyntää palvelun kehittämisen ja toteuttamisen lisäksi muun
muassa ennakko- ja jälkimarkkinoinnissa. Tarinan ympärille voidaan järjestää
myös erilaisia tapahtumia. Kalliomäki kertoo, että oleellinen hyöty
tarinalähtöisestä palvelumuotoilusta yritykselle on tavoitteiden selkiytyminen,
rönsyjen pois karsiminen, toisista palveluntarjoajista erottuminen, tunteiden
herättäminen sekä kokemuksellisen lisäarvon tuottaminen.
Tarinallistaminen onkin hyvä keino palvelun
tuotteistamisessa, joka ilman muuta tulisi myös olla osa Green Care
-yrittäjyyttä. Mutta miten löytää ne omat tärkeät asiat, joita haluaa korostaa,
tuoda esille? Green Caressa yksi oleellinen osa on kokemuksellisuus ja mikä sen
luontevampaa kuin tarinallistaminen työkaluna luoda tätä kokemuksellisuutta. Sanoilla ja kerronnalla on suuri voima. Tarinathan ovat aina
olleet oleellinen osa esim. tiedon ja oppien välityksessä ihmiseltä toiselle.
Palvelujen tarinaa kirjoittaessa pitää vain rohkeasti tuoda omaa itseä esille, esimerkiksi oman
historian kautta. Samalla voidaan painottaa juuri kyseisen palvelun
tutkittuja hyvinvointivaikutuksia ja miettiä, minkä aistin kautta nämä vaikutukset tulisivat vahvemmin esille. Voidaan muun muassa miettiä, mikä maisema ja äänimaisema
edistää hyvää oloa, miltä eri luonnon materiaalit tuntuvat ja eläinten silittäminen
tuntuu? Miltä hyvä olo tuntuu? Missä sinun on hyvä olla, voisiko asiakas kokea tilanteessa samalla tavalla? Miltä terveellinen ruoka maistuu, miltä yrtit maistuvat,
syötävät kukat ja marjat luonnosta ja puutarhasta? Mitkä aistit haluat erityisesti tuoda esille palvelussa?
Mikä on sinun GC-palvelusi polku ja vihreä lanka? |
Mitä pitää sitten varoa palvelua tarinallistettaessa?
Ensimmäisenä mieleeni tulee kohderyhmän ymmärtäminen ja että jokainen kokee asioita kuitenkin eri tavalla. Green Care -palvelussa tavoitteena
ei kuitenkaan ole järkyttää asiakasta vaan tuoda hyvää oloa ja hyvinvointia
asiakkaalle. Suunnitteluvaiheessa voidaan ja pitää kuitenkin käyttää reilusti mielikuvitusta.
Kaikkea ei tarvitse julkaista, mutta tarinaa luodessa myös hullut ideat
kannattaa kirjata ylös. Ne voivat olla myöhemmin hyödyksi. Ja niin kuin
tarinallistamisen, myös Green Caren, tavoitteena on osallistuttaa kohdetta. Tarina voikin
olla hyvä keino kiinnittää asiakas palvelukokemukseen ja ryhmän toimintaan
mukaan. Kerronnan keinot ovat monenlaisia, mutta kysymys kuuluukin, mikä on
sinun tyylisi?
Kirjoitus on osa GreenCare tunnetuksi Etelä-Pohjanmaalla -hanketta. Lisätietoa Stooripuun luomisesta
ja tarinallistamisesta löytyy mm. Anne Kallionmäen kirjasta Tarinallistaminen –
palvelukokemuksen punainen lanka (Talentum 2014).
Esimerkki:
Miten
sitten hyödyntää Anne Kalliomäen Tarinallistaminen -kirjan ja verkkosivuilta
löytyvää Stooripuu-mallia luonto-, puutarha-, maatila- tai eläinavusteista palvelua
kehitettäessä? Työpajan innoittamana kerron tässä täysin fiktiivisen Green Care
-palvelun tarinallistamiskehitelmän eli yrittäjä Touko tuottaa tässä palvelua omaan ydin- ja palvelutarinaansa pohjautuen.
LuontoVoimayritys Hyvää luonnosta tarjoaa kuutta erilaista palvelupakettia, joissa ryhmiä viedään luontoon ohjatuille retkille. Yrittäjä Touko sekä apuohjaajaksi koulutettu sekarotuinen koira Huurre ovat ottamassa ryhmää vastaan metsän parkkipaikalla. Sekä yrittäjällä, että koiralla on samasta materiaalista tehdyt työliivit nimikirjailuineen ja huivit kaulassa. Touko toivottaa kaikki iloisesti tervetulleeksi sekä esittelee itsensä ja koiransa. Koira istuu nätisti paikallaan huiskien hännällään iloisesti. Alkuesittelyjen jälkeen Touko jatkaa:
”.. kävin täällä eilen
Huurren kanssa katsastamassa reittiä ja löysimme tällaisen hienon jäkäläisen
oksan maasta..”
Touko laittaa oksan kiertämään jatkaen samalla juttuaan.
”.. aloitetaankin
päivä lähtemällä puun suuntaan, josta kyseinen oksa oli tippunut, mutta ollaan
kaikki ihan hiljaa. Mennään polulla jonossa Huurren perässä, mutta ei oteta
toisiimme mitään kontaktia. Keskitytään vain omiin ajatuksiin ja ympäröivään
maisemaan. Huurre ilmoittaa sitten haukulla, milloin ollaan kyseisen puun
paikalla. Minä tulen täällä perässä..”
Ryhmä kävelee maastossa, juurakkoisella polulla, lämpimässä aamuauringossa, männynlatvojen huojuessa leppoisasti yläpuolella omiin ajatuksiin ja maiseman havainnointiin uppoutuneina. Maastossa tuoksuu jäkälä ja aamun kaste. Noin puolen tunnin kuluttua kuuluu haukahdus. Huurre istuu häntä heiluen ison kuusen juurella ja näyttää aivan kuin se hymyilisi kaikille.
”..no niin, nyt
voidaan taas ottaa kontaktia toisiimme. Saanko esitellä, tässä on metsäkuusi Toivo..”
Touko kertoo juuri tämän kuusen tarinan ja yleisesti kuusista ja kuusen asukeista. Tällä kyseisellä kuusella sattuu myös olemaan erityinen historia, sillä se on ’eksynyt’ juuri tähän paikkaan komeiden mäntyjen keskelle Toukon isoisoisoisän istuttamana. Touko kertoo puun ja paikan historiasta ja merkityksestä itselleen ja suvulleen.
”.. jatketaanpa sitten,
mutta tehdään se siten, että jokainen ottaa parin ja yhdessä parin kanssa
liikutte maastossa ja havainnoitte ympärillä olevaa luontoa, mitä ääniä
kuulette, mitä mielenkiintoista näette, miltä jokin tuntuu tai tuoksuu.
Liikutaan täällä maastossa myös luontoa kunnioittaen ja siten, että tämä
metsäkuusi on teillä näkyvissä koko ajan. Se on meidän kiinto- ja kokoontumispiste.
Sitten, kun Huurre ilmoittaa haukulla, on taas aika tulla takaisin. Voitte myös
halutessanne rauhoittua johonkin paikkaan istumaan ja pareittain juttelemaan,
mutta pidetään juttelun sisältö tässä ympäröivässä maastossa ja sen tuomissa
ajatuksissa..”
Ryhmä lähtee pareittain tutkimaan maastoa. Noin reilun puolen tunnin kuluttua Huurre kutsuu kaikki takaisin metsäkuusen luo. Touko on tässä välissä kattanut retkieväät esille. Aluksi Touko kokoaa parityöskentelyn aikana syntyneitä ajatuksia koko ryhmältä kehoittaen sitten:
”.. olkaahan hyvä,
tässä olisi tältä alueelta poimituista sienistä tehtyä piirakkaa,
mustikkapiirakkaa sekä läheisestä lähteestä aamulla hakemaani vettä. Lisäksi löytyy kahvia ja teetä. Sienet
ovat myös tästä lähialueelta poimittuja. Reseptit, joilla nämä on valmistettu
ovat isovanhempieni peruja. Olkaa hyvä ja ottakaa. Tässä on myös
retkialustoja, jotta voitte istua nauttimaan evästyksestä ilman että housut
kastuvat..”
Kahvittelujen lomassa Touko kyselee kaikilta, mitä ajatuksia ympäröivä luonto on heille tuonut mieleen ja kertoo samalla, mitä monipuolisia hyvinvointivaikutuksia luonnossa olemisella on todettu olevan ihmiselle. Jokainen saa tuoda esille omat ajatuksensa ja juttu poriseekin mukavasti lintujen laulaessa taustalla.Kahvien juonnin aikana Touko kertoo lisää kyseisen metsäkuusen ja alueen historiasta sekä puun merkityksestä Toukolle ja Toukon suvulle. Lopuksi Touko kerää tavarat kasaan ja opastaa porukan takaisin parkkipaikalle toista polkua pitkin. Aina välillä Touko pysähtyy ryhmän kanssa, tuoden esille luonnossa olevia kiintopisteitä. Noin kolme tuntia ryhmän saapumisesta ollaan taas lähtöpisteessä. Touko antaa pärekorin Huurren kannettavaksi ja kertoo, että kaikki saavat metsäkuusi Toivon kävyn mukaansa muistoksi hienosta päivästä Toivon helmassa ja pyytää antamaan Toivon siemenille hyvän kodin. Lopuksi Touko toivottaa jokaiselle hyvää kotimatkaa. Ryhmän lähtiessä parkkipaikalta Touko ja Huurre heiluttavat iloisesti kaikille, Touko kättä ja Huurre häntäänsä.
Olipa kiva metsäretki. Kuljin mukana....
VastaaPoistaT: metsäterapeutti Jaana
Kiitos Maarit todella hienosta koonnista! Ja mahtava tuo kirjoittamasi Toukon tarinan esimerkki, myös Green Care -yrittäjät voivat hyötyä tarinallistamisesta, persoonallisia luonnon elementtejä eri tavoin hyödyntäviä tarinakokemuksia tarvitaan myös matkailijoille tarjottavaksi. Ihania tarina aihioita ja alkuja kuulimme tarinapajassa Seinäjoella viikon alussa! Toivottavasti monet tarinoista päätyvät asiakkaiden koettavaksi asti <3
VastaaPoistaKiitos vielä Annelle ja Tarinakoneelle inspiroivasta päivästä! Tarinallistaminen onkin hyvä keino palveluja tuotteistettaessa - kannattaa ainakin kokeilla!
VastaaPoista