Green Caren markkinointi - miten markkinoida Green Care -palveluita?
Teksti ja kuvat Maarit Aho
Kuka ostaisi palveluitani, jos perustaisin yrityksen, jonka palvelupaketit pohjautuisivat luontoon tai maatilaympäristössä tapahtuvaan kuntouttavaan tai voimaannuttavaan toimintaan? Olisiko minulla oltava aina mukanani toimintaan liittyvä erillinen kansio luotettavina pidetyistä positiivisista tutkimustuloksista jutellessani mahdollisien uusien asiakkaiden kanssa? Onko helpompaa osoittaa myytävän palvelun hyvinvointivaikutukset kokemuksellisuuden kautta, tarjoamalla ensimmäinen kerta ilmaiseksi tai ainakin hyvin edullisesti. Kenelle ja miten osoitan, että palveluitani ostamalla asiakkaani paitsi hyötyy myös säästää mahdollisesti jossain muussa asiassa? Miten myyn Green Carea?
Maaliskuun lopulla
pidetyn Green Care tunnetuksi Etelä-Pohjanmaalla -hankkeen kolmannen työpajan
aiheena oli myyntipuheen pitäminen sparraajille. Asiantuntijoina paikalla
olivat AB-Seinäjoen/SeAMKin projektipäällikkö Ari Sivula, joka kiinnitti huomiota
erityisesti pienryhmissä pidettyjen myyntipuheiden innovatiivisuuteen ja
digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiseen. Toisena sparraajana toimi pitkään
Green Care -yritystoimintaa harjoittanut Teea Ekola Ilon Kopseesta/Toiskasta.
Ekola painotti palautteessaan erityisesti persoonan ja ammattitaidon esille
tuomista. Lisäksi työpajaan osallistuneet pääsivät pitämään myyntipuheensa puhelimitse
Green Care ja yritystoiminta-asiantuntijoille. Alun jännityksen tasoituttua
työpajalaisissa oli havaittavissa selvää rentoutumista ja asioiden esittämisen
helpottumista. Harjoittelusta ei siis todellakaan ole haittaa ennen
yhteydenottoa mahdollisiin ’oikeisiin asiakkaisiin’.
Persoonaa, ammattimaisuutta, innovatiivisuutta, digitaalisuutta ja laatua
Sivulan alkupuheessa mainitsema
käyttäjäinnovaatio herätti itselleni kysymyksen, onko Green Care -palveluiden puolella
innovoitavissa palveluita, joiden tarve syntyisi käyttäjistä päin? Palveluihin
liittyvät innovaatiot ovat usein vaikeammin hahmotettavissa kuin konkreettiset
tuoteinnovaatiot. Kuitenkin varmasti myös Green Care -puolella on olemassa
innovoimiselle omat mahdollisuutensa. Esimerkiksi tämän vuoden puolella hakuun
tulleet Green Care -laatumerkit liittyvät käyttäjäinnovaatioihin. Pitkään Green
Care -alan edistämistyötä tehneen yhdistyksen, Green Care Finland ry:n kautta
on vihdoinkin mahdollista hakea joko LuontoVoima ja/tai LuontoHoiva -laatumerkkiä,
joka osoittaa ostajalle palveluntarjoajan ammattimaisuuden ja sitoutuneisuuden
Green Careen. Innovaatio ei aina merkitsekään jotain aivan uutta, vaan sen alku
johtaa usein jo olemassa oleviin esimerkkeihin.
Lisää Green Care -yrittäjiä Etelä-Pohjanmaalle
Aina ei siis tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Tarvitsemmekin enemmän Green Care -yrittäjyysesimerkkejä Etelä-Pohjanmaalle,
jotta ala vakiinnuttaisi asemaansa osana alueen sosiaali- ja terveys- sekä
hyvinvointi-, virkistys ja kasvatuspalveluita. Jos olet kehittämässä Green
Care -yritystoimintaa, suunnittelemalla oman tuotekonseptin, maustamalla sitä
omalla persoonalla ja tarinalla, osoittamalla palvelun mitattavat sekä myös ei
mitattavat hyödyt, ottamalla heti digitaaliset markkinointikeinot osaksi
liiketoimintaa sekä käyttämällä tukena kunnollista liiketoimintasuunnitelmaa olet jo
hyvässä vauhdissa. Jos vielä täytät Green Care -laatumerkkien kriteerit tai olet
lähellä niitä, olet jo askeleen edellä muita!
Markkinointi, myös Green Caren markkinointi, on tänä päivänä
tiivistetysti yrityksen helppoa löydettävyyttä digitaalisessa muodossa. Digitaalista
verkkominää luodessa kiinnittäisin erityishuomiota visuaalisuuteen – jos vain
mahdollista viestin esille tuominen lyhyiden videoiden tai kuvien kautta on tärkeä osa tarinaa. Lisäksi
kynnys yhteydenottamiseen on oltava todella matala eli yrityksen on oltava helposti
tavoitettavissa, siis myös muuten kuin puhelimitse.
Onko juuri digitaalinen
markkinointi Green Care -yrittäjyyden suurin este? Uskon, että ei, sillä
loppujen lopuksi kaikki verkkopalvelut on tehty käyttäjäystävällisiksi ja
mahdollisimman yksinkertaisiksi. Digitaalisten kanavien hallintaan ottaminen
vaatii vain pientä harjoittelua, kuten työpajassa pidetyt myyntipuheetkin,
jotka sujuivat jo sulavasti yhden harjoituskerran jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti